Fysträning för målvakter

Fys står på programmet sedan en tid tillbaka. Många målvakter och dess tränare hör av sig om tips och ideér på träningsprogram och träningsupplägg. Det är svårt att göra träningsprogram för målvakter som man inte känner till eller vet behoven för. Däremot kan man lära sig övningar och själv eller tillsammans med sin tränare sätta ihop ett program.

Det viktigaste för en ishockeyspelare/ målvakt är att träna. Att skaffa sig en bra grundträning i kondition och styrka innan man börjar specialisera sig. Målvaktsfysen skiljer sig en del från övriga lagets träning främst när det gäller snabbhet, rörlighet och koordination. Det är moment som inte behöver slita för mycket varför man kan lägga till dessa moment istället för att ta bort så mycket av lagets fysträning.

Men, behoven är olika likaså uppläggen för fysträningar för hockeylag och det är givetvis bra att du som målvakt söker information och övningar. På webben kan du hitta en hel del bla. filmer som beskriver övningar på ett bra sätt. Var nyfiken men lär dig vad du behöver och gör dina program efter det!

Om du har Svenska Ishockeyförbundet Målvaktspärm har du en DVD skiva med övningar, uppdelade i de fem fysiska grundegenskaperna. Annars kan du beställa den. SHI´s Stefan Ladhe och Thomas Magnusson har producerat materialet tillsammans med Inge och Ola Johansson  Följ länken >>> 

Stefan och Thomas har pratat fys i målvaktspoden avsnitt 6 och 16 Följ länken >>>

Här kan du ladda hem exempel på Tre MVfys träningar och 8 övningar med Balansboll.

Fysträningen har flera viktiga syften, det första är att du utför skadeförebyggande träning, en stark vältränad kropp är mer tålig för slitage. Du lägger nu grunden för en bra säsong! Du kommer orka träna med kvalité under en längre tid eftersom du har skött din fysträning på ett bra sätt. Du kommer inte bli lika sliten och behålla lusten för hockeyn även då det är intensivt med träningar och matcher. Och till sist, fysträning är mental träning! Du känner ett starkt självförtroende och en bättre självkänsla när du känner dig vältränad!

Sätt mål, tanka kroppen inför och efter träning med rätt kost, bocka av uppfyllda mål och kör på!